Kuhmo Special Rapids leiri 16-19.6.2022

Justus täydessä touhussa eli kalaa väsyttämässä

Laitahan vinkit eteenpäin!

Kuhmo Special Rapids leiri 16-19.6.2022 – Palkes Oy on yritys, joka tuottaa perhokalastukseen liittyviä perhokalastuskursseja, -leirejä sekä henkilökohtaisia opastuksia Karkkilassa, Kuhmossa, Taivalkoskella ja Kuusamossa. Keväällä 2023 huhtikuussa on tulossa myös taimenen kalastusmatka Espanjaan. Palkesin toimintaan kuuluvat suositut touko-kesäkuussa Karkkilassa henkilökohtaiset opastukset sekä perhokalastuskurssit.

Leirien ohjelmat on räätälöity kurssin osallistujien tarpeen mukaan. Joku haluaa oppia perhokalastuksen periaatteet, toinen perehtyä nymfikalastukseen oikein tosissaan, kolmas taas haluaa oppia pinturikalastuksesta. Joku taas kaivaa välineet esiin  naftaliinista ja haluaa aloittaa vanhan harrastuksen uudestaan. Niinpä me autamme jokaista hieman erilailla, mutta käymme myös yhdessä läpi jokaiselle perhokalastajana kehittymisen kannalta tärkeitä asioita

Palkes Oy  on järjestänyt Lentiiran lomakylän kanssa yhteistyössä leirejä nyt kolmatta vuotta. Me hoidamme opastuksen ja retkilounaan ja Lentiiran lomakylä majoituksen, aamupala,iltaruoan sekä mahtavan savusaunan.

Vuoden 2022 Special Rapids-leiri tuli täyteen jo reilusti ennen vuoden 2021 vaihdetta. Kyseessä on siis suosittu leiri, johon on tunkua. Leirillä kalastetaan erilaisia Kuhmon koskia. Tulevan kauden 2023 Kuhmon Special Rapids-leirien ajankohdat on jo päätetty eli ne ovat  12-15.6 sekä 16-19.6.2023. Leireillä on täysi ylläpito ja huolta sekä hoivaa koko päivän ajaksi. Lisänä vielä asikkaat ovat kehuneet hyvää opastusta, joten siitä kannattaa vähän maksaakin.

Palataanpa tämän vuoden leiriin.  Kun osallistujat alkoivat saapumaan Lentiiraan paikalle 16.6 illalla oli havaittavissa jo pientä jännitystä. Kaikki haluaisivat heti kalaan ja tunnetusti odottavan aika on pitkä. Illalla kuitenkin käytiin leirin ohjelmaa läpi, viriteltiin välineitä sekä sidottiin perhoja. Perukkeita säädettiin toimivimmiksi ja keskusteltiin kalastuksesta yleensä. Kävimme myös läpi jokaisen toiveita siitä, mitä he leiriltä odottivat.

Illalla Lentiiran kokit olivat taikoneet maukkaita haukipullia ruoaksi ja lopulta pääsimme pötköttelemään vatsan viereen odottamaan huomista, ensimmäistä kalastuspäivää Akonkoskella sekä Pajakassa.

Akonkoski ja Pajakkakosken kalastuspäivä 17.6.2022

Olin varannut hyvissä ajoin Akonkosken vain meitä varten ja toisena koskena päivälle oli Kuhmon keskustassa sijaitseva Pajakkakoski. Molemmat tiedettiin entuudestaan hyvin harjuspitoisiksi paikoiksi ja odotukset olivat korkealla. Minä lähdin oman 4 hlön ryhmän i(Justus, Tero, Risto ja Henri)  kanssa Pajakkakoskelle kun loput suuntasivat kohti Akonkosken harjusmonttuja. Heti alkuun kävin oman ryhmän kanssa Pajakkakosken sillalta käsin läpi, miltä alueilta kalat löytyvät ja kuinka niitä tulisi kalastaa. Teimme sillalla paikkajaon ja sovimme kalastustyyleistä.

Kaikki lähtivät liikkeelle nymfiseteillä ja minä kiertelin jokaisen luona katsomassa kuinka kalastus sujuisi. Justuksen kanssa kävimme heti läpi koskenlukutaitoa ja kalan sijoittumista koskella. Korjasimme nymfisetin heittämistä oikeaan suuntaan ja lopulta ensimmäinen harjuskin löytyi. Kalastustyylin parannus toi heti tärppejä. Samaa teimme myös Riston kanssa ja saimme nymfaustekniikkaa oikeaan suuntaan.

Henri kalastus tuotti Pajakkakoskessa useita hyvänkokoisia harjuksia
Henrin kalastus tuotti Pajakkakoskessa useita hyvänkokoisia harjuksia

Kuitenkaan välineet eivät olleet vielä ihan tikissä, niinpä annoin oman vapani hetkeksi lainaan ja eipä aikaakaan kun tärppi jysähti montun pohjalta. Kala junnasi mukavasti, eikä aikaakaan kun haavitsin Ristolle ison säyneen. Riston kanssa totesimme että jotain oli mennyt oikein, heitto, uitto ja tartutus. Koska kohdekalana oli kuitenkin harjus, lähdimme kohti siltaa. Risto jäikin kalastamaan harjuksia Pajakan suoralle.

Porhalsin kohti Henriä ja katsomaan oliko kaikki kunnossa. Paljon oli kunnossa, sillä Henri oli saanut useita harjuksia reunavirran juonteista. Henrin päästessä Pajakan sillan luokse alkoi isoa harjusta nousemaan ihan köytenä. Tällä välin Tero oli alajuoksulla nostellut useita isoja säyneitä ja Justus toisella puolella niskaa saanut myös kaloja.

Lopulta Pajakkakoskesta nousi isoja yli 40cm harjuksia useita kappaleita. Saantiperhoina oli erilaiset tummat nymfit ja paikoin asiakkaat joutuivat käyttämään lisäpainoa päästäkseen lähelle pohjaa. Vesi oli n. 14 asteista ja määrältään sitä oli ihan riittävästi.

Tero poimi hyvänkokoisia harjuksia Pajakkakoskesta

Vaihto Akonkoskelle ja kalaa nousee

Lähdimme Akonkoskelle toisen ryhmän luokse ruokataukoa pitämään. Toinen ryhmä oli tällä välin nostellut myös Akonkoskelta isoja harjuksia ja todennut että koski on ihan täynnä kaloja. Pikaiset retkiruoat suuhun ja heti kalalle. Toinen ryhmä lähti saman tien kohti Pajakkakoskea. Asiakkaat söivät retkiruoat.fi ruokapussin pikaisesti, sillä kiire oli päästä kalastamaan. Henri alkoikin taas vetelemään isoja harjuksia Akonkosken niskalta. Porukka levittäytyi tasaisesti ympäri koskea ja kalaa nousi vielä edellisen ryhmän jäljiltäkin.

Huomioitavaa oli että perhoissa piti olla riittävästi painoa, jotta ne saatiin lähelle kaloja pohjalle asti. Jokainen leiriläinen huomasi, kuinka tärkeää on suunnitella omaa kalastusta sekä liikkumista koskessa, jotta kalastus tuottaa tulosta. Näillä “eväillä” saimme myös kaloja vaikka puolet ryhmästä olikin jo kalastanut kosken kertaalleen.

Akonkoskella on runsas harjuskanta

Kaarneenkoski rulettaa 18.6.2022

Kaikkien odottama Kaarneenkosken kalastuspäivä oli edessä. Ryhmä oli jo illalla ihan täpinöissään siitä että pääsisivät kalastamaan huippukoskea josta olivat kuulleet hurjia huhuja. Koska lupa alkaisi klo 12 meillä ei olisi mihinkään kiire. Kuitenkin Henri ja Risto lähtivät vielä aamusta ajamaan kohti Akonkoskea, sen verran ison harjuksen kalastus poltteli mielessä. Kalaa kuulemma löytyikin hyvin kun koski ja kalat olivat saaneet yön levätä rauhassa. Akonkoskella suurimmat harjukset olivat 48 cm ja niitäkin saimme useita.

Kun aamulla ajelimme Kaarneenkoskelle, puheet autossa olivat sitä luokkaa että nyt nousee kalaa. Jakauduimme ympäri koskea, pääosin yläosalle. Alaosalla oli veden virtaama aika rajua ja päätimme jättää sen vähemmälle huomiolle. Ihan loppuliun jokainen saisi käydä heittämässä milloin tahansa, jos siihen kokisi mielenkiintoa. Aika nopeasti alkoi ympäri koskea olla tapahtumia, tärppejä, karkuutuksia ja Vihdistä kotoisin oleva Petri sai lopulta niskalta 56cm istaritaimenen haaviin asti.

Taisi olla  myös hänen ensimmäinen iso kala. Kyllä oli kalastajalla hymy korvissa kalan saatuaan ja sitä kuvattaessa. Kala päästettiin takaisin ja samalla keskustelimme siitä,  kuinka kalaa tulisi käsitellä seuraavan kerran kuvattaessa.

Antti osoitti olevansa kalamies, joka osaa mkautua tilanteen mukaan
Antti osoitti olevansa kalamies, joka osaa mukautua tilanteen mukaan

Risto oli tällä välin saanut sillan alapuolelta todella nätin ja ison taimenen. Kahlaaminen toki oli tuottanut hiukan ongelmia, sillä sen verran kova virtaus oli kaikkialla koskessa. Mahtava suoritus Ristolta ja taisi siinä kalakaveri Henri auttaa haavitsemisessa, jopa niin antautuvasti että ui lähes kaulaa myöden, jotta sai Riston kalan haaviin asti. Reilua meininkiä oli taas kerran Palkesin leirillä, kaikki auttoivat toisiaan.

Justus vauhdissa

Pilareiden alapuolella alkoi tapahtua hetken kulttua kun Justus pääsi vauhtiin. Ensin surffilautaan komea hyppy. Sen jälkeen kehoitan Justusta vaihtamaan tiettyyn tummaan perhoon, eikä kulunut kauankaan kun iso musta “mörkö” täräytti kiinni streameriin. Kala vetää kohti päävirtaan ja Justus jarruttaa minkä pystyy. Tuollaisessa paikassa ei kalaa voi päästää kovaan koskeen, sillä se tietää kalan menoa.

Kala kääntyi onneksi takaisin kohti peilin ottipaikkaa mutta Justus ei ehtinyt nostamaan vapaa riittävän ylös ja kala kiersi siiman peilin isomman kiven ympärille. Niinpä kala karkasi ja Justusta otti tietysti päähän kalan menetys. Sanoin että kaloja tulee ja kaloja menee. Uudestaan vaan ja valitsin Justukselle taas uuden streamerin siiman päähän ja eikä mennyt kauankaan kun taas oli iso kala kiinni. Tällä kertaa kala saattiin miedompaan virtaan vaikka vääntö oli kovaa. Lopulta Justus sai kalan koukattua haaviin kovan huudon kera.

Asiakkaat saavat kalaa

Ympäri koskea kaikui erilaisia ilonhuutoja kun kalastajat saivat kaloja haaviin asti. Oli myös paljon pettymyksiä, sillä tuollainen kalastus noinkin kovassa virrassa oli monelle ihan uutta. Kaikki eivät saaneet pidettyä kalaa miedossa virrassa vaan kalat pääsivät kovaan koskeen ja pääsivät irti. Loppuilta kuluikin nopeasti hyvässä seurassa ja asiakkaita opastaessa kalastamaan oikeita kohtia sekä selvittämällä koskenluvun tärkeää merkitystä.

Antin toinen taimen niskan yläpuolelta, se tulikin nopeasti haaviin
Antin toinen taimen niskan yläpuolelta

Kun oppaan ns. opastusaika loppui klo 19, pääsin itsekin testaamaan paria mielenkiintoista kohtaa. Ensin pari ison kalan karkuutusta ja sen jälkeen 59cm luomutaimen haaviin nymfaamalla. Se riitti itselleni ja kellon ollessa liki 22.00, oli aika lähteä ajelemaan Lentiiran lomakylään nukkumaan. Vielä olisi yksi päivä jäljellä tätä leiriä eli hyvää kalastusta jäljellä

Kaarneenkosken 59cm luomutaimen
59cm luomutaimen kovan kosken peilistä

Risto ja Henri kävivät vielä seuraavana aamuna Kaarneenkoskella testaamassa eilisiä oppeja ja sieltähän vielä nousikin 53cm luomutaimen nymfaamalla. Aikainen aamu ei kuitenkaan ollut ihan niin hyvä kuin edellinen iltapäivä – illan kalastus.

Asiakkaat olivat päivän aikan oppineet paljon kalan sijoittautumisesta kosken eri osiin ja veden korkeuden sekä virtauksen merkitystä perhon uittamiseen. Lisäksi oppeja tuli myös streamerin uittamiseen ja niillä tavoilla saatiinkin paljon tapahtumia. Kaikkiaan yli +50 cm taimenia tuli 9 kpl, joka on noinkin tottumattomalle porukalle ihan hyvä määrä. Toki kalaakin koskessa oli paljon. Uusia taimenistukkaita ei ole saatu koko kauden aikana sillä kasvattamoissa on vesihomeen kanssa ongelmia.

Kannattaa käydä myös lukemassa aiempi postaus Kaarneenkosken kalastuksesta.

Täältä löydät myös Kaarneenkosken esittelyn Kalalla Kainuussa- sivuilta.

Akonkoski 19.6.2022

Muutama kalastaja päätti että käyvät vielä Kaarneenkoskella  ja me muut päätimme mennä takaisin Akonkoskella. Ilma olikin hieman erilainen eli erittäin sateinen ja sen huomasi myös kalan syönnissä. Jokaisen saadun kalan eteen joutui tekemään paljon enemmän töitä kuin aimemmin. Mutta koski oli yhä täynnä harjusta ja säynettä. Muutama isompi yli 40cm harjus saatiin ylös ja nekin vain painavilla nymfeillä sekä ylimääräisillä  painoilla syvältä montuista. Toki huomasimme että pari päivää sitten meidän ryhmän käynti varmasti vaikutti kalan syöntiin, mutta harjuksia saatiin silti ihan perinteisillä nymfeillä.

Suurin osa käytetyistä malleista löytyvät aiemmin julkaistusta Kauden 2022 parhaimmat perhot- postauksesta. Lopulta kova sade alkoi hyydyttää kalastajia ja päätimme leirin hieman aiemmin. Leiriläiset olivat tyytyväisiä ja kokivat saaneensa uusia kikkoja kesän kalastukseen.

Akonkoski ei ole vielä pettänyt koskaan, harjusta on paljon ja sen keskikoko on hyvä
Akonkoski ei ole vielä pettänyt koskaan, harjusta on paljon.

Asiakkaiden palautetta

Leirin lopuksi me oppaat voimme vain todeta että jälleen kerran meillä oli mahtavaa ja oppimishaluista perhokalastajaa mukana leirillä. Jokaisella oli hieman erilaiset lähtökohdat, mutta kaikkien kalastus, koskenlukutaito ja etenekin kahlaustaito kehittyivät leirin aikana. Totesimme myös että kun heittotaidot paranevat, ei tarvitse kahlata niin paljon ja kuitenkin kalaa tulee joka tapauksessa. Kuhmon kosket ovat erinomainen kalastuskohde niin aloittelijalle kuin kokeneellekin kalastajalle. Vaihtoehtoja on monta ja pääset kalastamaan täysin erilaisia jokia ja näin siis opit enemmän. Kiitokset tulivat myös Lentiiran lomakylälle

Nyt Lentiiran lomakylä tarjoaa teille lukijoille 10% alennuksen koodilla Palkes23 kaikista on-line mökkimajoituksista varattaessa suoraan lomakylän nettisivuilta. Kannattaa hyödyntää, sehän on selvää säästöä.

Tässä linkki Lentiiran mökkien varaussivulle

Monien kiitosten kera voimme perhokalastusoppaina olla tyytyväisiä leirin onnistumiseen. Kalaa saivat kaikki useita kappaleita ja jokaisen erilaiset tavoitteet täyttyivät leirin aikana. Lentiiran lomakylän palvelut saivat myös kiitosta, hyvä ruoka, majoitus ja savusauna, kaikki kunnossa.

Alla muutama kommentti suoraan leiriläisten viesteistä

“Oli ilo tutustua teihin ja kasvaa kalastajana mestareiden opissa”.

“Hieno kokemus, hyvissä käsissä”.

“Kiitos Petrille ja Kanervalle loistavasta opastuksesta ja hienoista elämyksistä, mitä järjestitte”.

Tästä on hyvä jatkaa kohti kesän seuraavia leirejä eli Iijoen harjusleiri 26-29.6 sekä Kuusinkijoen harjusleiri 30.6-3.7.

Uudet seuraavan kauden leirit tulevat aina joka syksy hyvissä ajoin varattaviksi.  Lisää tietoa uusista leiristä löydät aina samasta osoitteesta eli Palkesin sivuilta.