Turvallinen kahlaaminen koskessa

Kahluusauvat ovat Palkesin asiakkailla aktiivisessa käytössä

Laitahan vinkit eteenpäin!

Turvallinen kahlaaminen koskessa|Kahlaamisen jossain määrin voisi sanoa kuuluvan perhokalastukseen. Sen tarkoituksenahan on päästä kalastamaan jokea koko leveydeltään,  jos siihen kokee tarvetta eli kun joki on sen verran leveä, ettei rannalta käsin sitä yllä kalastamaan riittävän pitkältä matkalta. Kuten postauksen otsikkokuvasta näkyy on kahluusauva aktiivisessa käytössä.

Tämä postaus sisältää kumppanuuslinkkejä, jotka on merkitty (*) merkillä.

Nuoret ovat selvästi rohkeampia kahlaajia ja vanhemmat kalastajat tietysti varovaisempia.Tähän on olemassa useitakin syitä, mutta etenkin vanhemmilla kalastajille liikkuvuus ja tasapainoaisti heikkenevät iän myötä. Mutta vanhemmilla kalastajilla  on myös usein enemmän järki käytössä kahlaamisen suhteen. Kun kokemusta on karttunut useiden kymmenien vuosien ajalta on tietysti selvää että harkintakyky on parempi. Nuoret ovat rohkeampia ja haluavat ehkä osoittaa kalakaverille olevansa “kova” kahlaajia. Toki sehän on tietyissä tapauksissa ymmärrettävää, fyysisyys antaa joskus enemmän mahdollsuuksia ja jokainen toimii aina oman tasonsa mukaan.

Myös ymmärrys siitä, ettei joka paikkaan ole pakko yrittää päästä kalastamaan, on selkeytynyt vastuulliselle kalastajalle kokemuksen myötä.Jokaisella on kuitenkin käytössä vain yksi henki ja sitä voi vain miettiä että onko se saatu kala tärkeämpi vaiko oma henkiriepu.Tiedän tapauksia, joissa koskessa “hulluna kaahaillut” kahlaaja on hukkunut. Suomesta en tiedä ainuttakaan tällaista tapaturmaa, mutta mm. euroopassa näin on tapahtunut.

Kahluusauva pysyy mukana jojon avulla
Kahluusauva pysyy mukana jojon avulla

Turvallisessa kahlaamisessa järki päässä

Kahlaaminen voi olla turvallista tai vaarallista, riippuen täysin omasta toiminnasta, sekä myös jonkun verran käytetyistä varusteista. Olen itse kaatunut koskessa lukuisia kertoja ja vain kahdesti on ollut ns. vaarallinen tilanne. Kaatumisilta ei voi aina välttyä, mutta sen voi tehdä myös turvallisesti. Omat kaatumiset ovat usein johtuneet pienestä huolimattomuus virheestä tai uhkarohkeasta yrityksestä päästä vielä vähän pidemmälle. Ja olen tähän asti selvinnyt onneksi max.3 min hallitsemattomalla kellumisella alavirtaan, kunnes jalat ovat saaneet pohjasta kunnon pidon.

No kuinka sitten välttyä tällaiselta tilanteelta ja minimoida kaatumiset?

Ensimmäisenä tulee mieleen ehdottomasti että mennään joessa järki päässä. Jokaisen tulee tunnistaa se oma raja, jonka yli ei mennä. Kun tulee mieleen se epävarmuus siitä että pystynkö tai uskallanko mennä eteenpäin, on aika kääntyä takaisin. Mikään kala ei ole sen ikävän pulahtamisen tunteen arvoinen, kun kuitenkaan ei tiedetä kuinka siinä voi käydä.

Oikealla varustautumisella voit kuitenkin auttaa itseäsi. Ensimmäiseksi laitat kahluuhousuissa vyötäröllä olevan vyön hyvin ja tiukasti kiinni. Koita ennen sitä saada kahluuhousujen jalkaosasta kaikki mahdollinen ilma pois. Sillä jos kaadut ja vyö vyötärölläsi pitää veden ylävartalon puolella, mutta jaloissa on paljon ilmaa, kelluttaa se sinua jalat ylhäällä ja pää alhaalla. Kahluuvyöhön tai irralliseen vyöhön vyötärölle, voit laittaa kahluusauvan pussukoineen kiinni. Kahluusauvan pää taas kiinni johonkin osaan sinua, ettei kahluusauva karkaa alavirtaan, kun päästät siitä irti jossain vaiheessa.Kahluusauva on jokaiselle hyvä henkivakuutus, jos koski on kovavirtainen ja/tai kivikkoinen. Arvostan muutenkin sen tuomaa tukea koskessa kahlatessa. Lisäksi päähän polaroid aurinkolasit, joilla näet heijastavan veden pinnan alle. Näissäkin on sitten paljon eroavaisuuksia nimittäin aurinkolasien linssien väreillä on väliä. Keltainen tummalle kelille ja harmaa, ruskea aurinkoiselle.

Oletko jo lukenut aiemman postauksen Väärät luulemukset perhokalastuksessa? Sieltä löydät asioita, jotka liittyvät tämän postauksen aiheeseen. Myös erälehden artikkeileista löytyy turvalliseen kahlaamiseen liittyvä juttu– Käypä lukemassa sekin.

Kahluutekniikkalla turvalliseen kahlaamiseen

Omalla kahluutekniikalla voi aina vaikuttaa pystyssä pysymiseen. Ennen kuin astut veteen on aika tehdä muutamia huomioita. Onko heti veteeen astuttaessa kuinka syvää, onko virtaus kova ja mihin suuntaan olet menossa? Usein kahluureitin suunnittelu heti alkuunsa säästää sinut pahimmilta mokilta. Kun lähdet kahlamaan oletan että sinulla on nastat kenkien pohjissa ja käytät kahluusauvaa. Astuttuasi veteen pyrit tietenkin kiertämään isot kahlaamista haittaavat kivet ja etenkin montut, joiden pohjaa et näe. Liikuta jalkoja lähellä pohjaa, älä nostele niitä korkealle, jos ei ole tarvetta ylittää isompia kiviä. Kun sinulla on kaksi jalkaa pohjassa yhtaikaa on olo varmasti tukevampi kuin yksi jalka pohjassa. Kahluusauvalla voit korvata sen pohjasta irti olevan jalan tukipisteen.

Neljä erilaista kahluusauvaa
Neljä erilaista kahluusauvaa

Kahluusauvan pituus on myös hyvä mitta siihen, mistä on turvallista kahlata eteenpäin. Kun kahluusauvassa kiinni oleva kätesi jää veden alle, kannatan ehdottomasti harkitsemaan kahlaamisen jatkamista enää siihen suuntaan. Kun olet kahlannut kova virtaiseen paikkaan, kalastanut tarpeeksi ja haluat kääntyä takaisin rantaa kohti, tee kääntyminen aina alavirran kautta. Sieltä saat sauvalla tukea ja hieman kun nojaat selän takaa tulevaa virtaa vastaan on kääntyminen turvallista. Jos et ole kokenut kahlaaja, käänny aina pienin askelin, älä harpo kääntyessäsi.

Jos kaadut niin mitäs sitten tehdään?

Jos kaikesta huolimatta kaadut koskessa, ja jalat ovat yhä pohjassa, nouset vain ylös ja kahlaat rannalle tyhjentämään housut vedestä. Jos kaadut niin että jalat eivät ota pohjaan kiinni ja virta lähtee viemään sinua, pyri kääntämään jalat alavirran suuntaan. On vaarallista “laskea” koski takaraivo edellä etenkin jos koski on kivikkoinen. Pyri koko  ajan saamaan jaloilla jostain kohtaa pysyvä kiintopiste tai kohta, joka lopettaa sinun valumisen alavirtaan. Tässä kohtaa pyrit myös pääsemään jaloillesi ja pystyyn seisomaan. Kun näin tapahtuu, niin rauhoita itsesi ja lähde etsimään sopivaa kahluureittiä kuivalle maalle. Jatkon kannalta on tärkeää että uskallat heti housut tyhjennettyäsi ja mahdollisesti kuivat vaatteet päälle vaihdettuasi, lähteä kahlaamaan uudestaan. Muuten helposti voi jäädä pelkotila kahlaamista kohtaa. Kaatuminen voi tehdä sinusta varovaisemman, mutta sehän ei haittaa ollenkaan.

Turvallisen kahlaamisen välineet

Seuraavaksi tarkastellaan tarkemmin ne välineet, joilla turvallista kahlaamista voidaan lisätä. Kahluukengät ovat tässä asiassa mielestäni tärkeässä asemassa. (*)Hyvät ja tukevat kahluukengät tekevät kahlaamisen tunteesta miellyttävämmän. Hyvä kahluukenkä tukee nilkkaa lähes yhtä paljon kuin hyvä laskettelumono. Riittävä nilkkatuki vaikuttaa kahlaamiseen jo todella paljon. Kenkien kärkiä suojaava kumiosa on hyvä lisä kahluukengissä. Se pidentään kahluukengän käyttöikää. Korkea varsi antaa tukea etenkin kun nauhoitus nousee korkealle ylös asti. Nauhat kannattaa aina laittaan ns. tuplarusetilla kiinni etteivät aukea kesken kahlaamisen.

(*)Kengissäkin on monenlaisia vaihtoehtoja ja kannattaa ehdottomasti käydä testaamassa (*)kivijalkaliikkeessä eri valmistajien kenkiä.

Erilaisia kahluukenkä malleja
Erilaisia kahluukenkä malleja

Seuraavaksi voimme miettiä kahluukengän pohjamateriaalia, joka jakaa aika paljon mielipiteitä eri kalastajien keskuudessa. Tarjolla ovat kumi- tai huopapohja, joista kumipohjat ovat usein Italialaisen Vibramin valmistetta. Tätä kyseistä pohjamateriaalia käytetään myös monessa vaelluskengässä ja omasta mielestäni kyseinen pohja on äärimmäisen liukas hiukankin kostealla pinnalla. Vibramilla on varmasti oma käyttäjäkuntansa ja tiedän että paljasjalkajuoksukenkiä käyttävät suosivat tätä pohjamateriaalia. Itselläkin on käytössä paljasjalkenkiä, joissa tuo Vibramin pohja on, mutta pääosin liikkuminen tapahtuukin kuivassa metsämaastossa. Jolloin tuo materiaali kyllä pitää hyvin.

Visionin kahluukenkä, jossa ei ole Vibramin pohja
Visionin kahluukenkä jossa ei ole Vibramin pohja

Oma valintani kahluukenkiin  on joka tapauksessa nykyään aina huopapohja. Tosin huopapohjakin on todella liukas savisessa maastossa, mutta kun pohjaan vielä kierretään 10 kpl tungsten nastoja, on kahlaaminen jo paljon turvallisempaa. Eikä se ole kivillä niin liukas kuin kumipohja. Omat kokemukset kumipohjasta ovat sen verran negatiiviset, että valinta on tämä. Mutta pitää tietenkin muistaa että pohjamateriaalin valinta ja sen käytöstä havaittu turvallisuus on aina jokaisen henkilökohtainen mielipide.

Nastat kenkiin

Tungsten nastoja on myynnissä monenlaisia ja ainoastaan Simms kenkiin on tarjolla hieman normaalista poikkeavia (*)kolmion mallisia nastamalleja. Muuten nastat ovat lähinnä suoria kenkiin ruuvattavia ruuvimudossa olevia, joissa(*)nastan päässä on kulutusta kestävää tungstenia/volframia. Nastat tietenkin kuluvat käytössä ja onkin hyvä pitää esim. kesälomareissulla varanastoja mukana vaihtoa varten. Yleensä sijoittelen omat nastat niin että kantapäähän tulee 3-4 nastaa ja päkiän ympärille tasaisesti 6-7 nastaa. Kuitenkin kahlattaessa pääosa omasta painosta on etupäässä kenkää. Kun ostat nastoja, huomioi ettet osta liian pitkiä nastoja, jotka tulevat kengistä sisäpuolelta läpi.

Kahluukenkien huopapohjissa on nastat
Kahluukenkien huopapohjissa on nastoja

On pakko mainita tässä eräät kahluukengät eli (*)Patagonia Foot Tractor Wading Boots – Aluminum Bar kengissä on reilun kokoiset alumiiniset laatat ruuvilla kiinni. Alumiinilla on sitkeä ominaisuus tarttua erilaisiin pintoihin kiinni. Se taas johtuu siitä että alumiini on materiaalina kevyttä ja pehmeää, jonka ansiosta purevuus kiviseen pohjamateriaaliin on jopa parempi kuin tungsten nastoilla. Kyseisessä kengässä on Vibramin pohja, mutta uskon että nuo alumiinikiskot varmasti kompensoivat pohjan liukkauden.

Kahluusauva on halpa henkivakuutus

Kahluusauva on eräs vaihtoehto lisätä turvallisuutta koskikahlaamiseen. Näissä sitten onkin monenlaisia eri vaihtoehtoja. Hyvin pieneksi meneviä paketteja ja sitten löytyy noin 30cm pätkiin taittuvia sauvoja. Jos haluaa säästää niin esim. alumiinen laskettelusauva ajaa saman asian. Toki pitkänä mukana kuljetettava sauva ei ole niin mukava kuin kasaan ja moneen osaan vyölle pussiin menevä kahluusauva. Kahluusauvan pussukka kiinnitetään ensin kahluuhousujen vyöhön ja itse kahluusauva on hyvä kiinnittää vahvalla narulla tai jojolla kiinni kahluuhousuihin tai vaikka kalastusliiveihin.

Guideline ja Airflon kahluusauvat
Guideline ja Airflon sauvat ovat lähes samanlaiset. Oikealla Simmsin sauvojen kahvat.

Kahluusauvojen malleissa riittää vaihtoehtoja 

(*)Visionilta löytyy kohtuuhintainen pieneksi taittuva ja pussiin menevä sauva sekä myös neljään osaan menevä vaihtoehto. Myös Didalla on vastaavia vaihtoehtoja.(*)Guidelinella kahluusauva on myös neljä osainen ja jossa on osien lukitus, kun sen kasaan täyteen pituuteensa. (*)Simmsin sauvat ovat laadukkaita, neljään osaan taittuvia ja lukittavia. Niissä on myös vielä eräs hyvä asia, sauvoihin saa vielä juuri sitä varten (*)valmistetun Retractor- jojon, jonka saa Simmsin sauvan päähän sekä vaikka kahluuhousuhin kiinni. Näin sauva pysyy koko ajan lähellä sinua, kun kalastaessa haluat käyttää molempia käsiä.

Kahluusauvan päässä on yleensä kiinni kierrettävä metallinen kärki, jonka pystyy vaihtamaan sen kuluessa loppuun. Kannattaa tuo kärki lukita paikalleen pikaliimatipalla jolloin se ei katoa kesken kahlauksen. Simmsin sauvoihin on myös saatavana (*)kumisiä kierrettäviä kärkiä, jos haluaa välttää pohjan kolinoita.

Simmsin kaksi kahluusauvamallia
Simmsin kaksi sauvamallia, joiden yläpäässä on jojolle oma lukitus.

Tähän loppuun voisin todeta että perhokalastuksen tulee olla hauskaa ja mukavaa. Sitä tehdään kuitenkin vapaa-ajalla ja tarkoitus on rentoutua ja nauttia. Mutta jos kalastaessa pitää koko ajan pelätä että kuinka tässä selviää hengissä, niin ei se ole kivaa. Suosittelen siis lämpimästi ottamaan käyttöön jotain tuosta yllämainituista asioista, jotta pystyt harrastamaan rennosti erästä maailman hienointa lajia. Hankinnat kannattaa laittaa vireille heti, sillä valitettavasti tämän hetkisessä maailmantilanteessa uusien välineiden saaminen kauppoihin on vaikeutunut huomattavasti.

Kiinassa on tälläkin (19.3.2022) hetkellä kokonaisia provinsseja lock-downissa kasvaneiden koronatapausten takia ja sen takia myöskään lentorahdit eivät liiku kunnolla. Lisäksi aasiasta ei saa lentää Venäjän yli Eurooppaan, joten kaikki toimituksen ovat todella paljon myöhässä. Myöskään minkäänlainen junarahti Venäjän kautta ei ole mahdollista. Iso pelko siis on että monetkin hyödykkeet ja tarvikkeet loppuvat kaupoista, eikä niitä saada moniin kuukausiin.

Toivon syvästi että maailmantilanne rauhoittuisi ja ihmiset voisivat elää rauhassa keskenään. Mukavaa kevään aikaa, joka tapauksessa kaikille ja nautitaan ainakin luonnossa tapahtuvista virikkeistä.

Tämä postaus sisältää kumppanuuslinkkejä, jotka on merkitty (*) merkillä. Niiden klikkaaminen ei aiheuta sinulle minkäänlaisia kuluja, mutta minä saan siitä pienen korvauksen, jolla ylläpidän tätä blogia.

Laitahan vinkit eteenpäin!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *